الجمعة، 27 مايو 2011

رنا .. .. جمال بخيت

كانت رنا
وكنت أنا
وتالتنا حكمة ربنا
يؤمر .. نطيع ..
هو احنا نملك أمرنا ؟!
(كونوا)..
بقينا لوحدنا .. رغم الزحام
(حبوا)
ودوبنا ف حبنا
من غير كلام
دوقوا الحلال
دوقوا الحرام
واتمتعوا
جوه مقام العشق
تسجد لكو شمس المقام
أو مطر .. للابتسام
شفايفنا بدأت الانتقام
من كل لحظة اتسرسبت
من عمرنا
من غير ما نعرف بعضنا
كانت رنا
مكتوبة آيتي .. بسحرها
وخطوط حياتي في كفها
منقوشة روحي
في علنها وسرها
تهرب عيوني من عيونها
وتستخبى في نهدها
كانت رنا
وكنت أنا
وكان هوانا بينتشر
شمس وحنين
يملا قلوب العاشقين
والمحتاجين
حضن ووطن
والمنشدين رغبة وغنا
والعازفين
والعارفين
والموعودين بعد الضنا
كانت رنا
وكنت أنا
شمس .. وكواكب في المدار،
كعبة .. وحجيج
بيدوروا – ف أرض الهدى –
على نفسهم،
نارالهوى..
وفراشة جاية من المدر
فاكراها نور..
كانت رنا
غنوة تغنيها خلايا القلب
لزوايا الطيور
المجذوبين.. جوه فؤادي المنتشي
طلقوا البخور..
طالبين رنا توهة وسحر
والغواصين
في مهجتي ندروا الندور
عايزين رنا أرزاق وبحر
وانا رب أمة من الشعور
حارس على باب الغرور
مين يملك اللي بملكه
لحظة هنا..
بتختصر مليون سنة..
كانت رنا
وانا هاكون
زمن الجنون
واقف على كل الغصون
باعلن وفاة المستحيل
إشرب يا نيلي من البحار
وكفاية صمت أو انتظار
وكفاية نومة رحلتك
ف حضن راحة الانحدار
الانكسار..
عمره ما كان طلعة نهار
هاتي صهيلك يا رنا
يرمح ما بين دم العروق
خليني اغيب..
خليني افوق..
خليني ادوق حريتك
واغرق مع نور شهوتك
مجبور على حب الحياة
لو حتى املك الاختيار
إشرب يا نيلي من البحار
واكتب بدم المهزومين
غنوة.. مصيرها.. الانتصار
أول قصيدة كفر بشطوط الحصار
أو قصيدة شعر تتحدى الفنا
أو قصيدة حب
مكتوبة لرنا..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق